Laat je niet bedotten door de overheid: de elektrische auto is juist inherent milieuonvriendelijk

Een elektrische auto is ook een auto, maar wát voor één! Met de aankondiging vanaf 2030 diesel- en benzineauto’s te gaan verbieden is de weg vrijgemaakt voor de elektrische auto. Grote vraag is dan: is de elektrische auto goed voor het milieu? Want dat is tenslotte de drijfveer, nietwaar?

Alle argumenten rond de levensduur van accu’s, de beperkte laadmogelijkheden of de actieradius zijn vaak non-items. Een Tesla-accu gaat probleemloos 200.000 km mee en heeft dan nog een laadcapaciteit van 90%, 95% van de bezitters ‘tankt’ alleen thuis en/of de zaak en in ons kleine Nederland is een actieradius van 400 kilometer voldoende: vraag maar aan alle voormalige LPG-rijders. Elektrische auto’s uit met name de hogere klasse zijn volwaardige auto’s.

Maar het milieu? Laten we beginnen met de productie van de auto zelf. Volgens Rex Weyler, medeoprichter van Greenpeace International, veroorzaakt de bouw van een Tesla Model S de uitstoot van 60.000 kilometers in een vergelijkbare benzineauto. Die energie zit met name in de mijnbouw en het gebruik van carbon voor carrosseriedelen. Omdat de ertsen die nodig zijn voor de productie van de accu vaak zulke lage concentraties hebben, kunnen de metaaloxiden er alleen met zuren uit worden vrijgemaakt. Met name door het gebruik van grote hoeveelheden zoutzuur, zwavelzuur en salpeterzuur, is de winning ervan in dagbouwmijnen in Chili en Bolivia, Afrika (Congo) en China (Binnen-Mongolië) sterk milieuvervuilend.

Lees het gehele artikel op dagelijksestandaard.nl


Admin Occhio - 09-01-2019

alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech
alltech

Overzicht alle leden »